Ingatlannet.hu logo

MNB: sikeres volt a lakásbiztosítás kampány

Várakozáson felüli sikerként értékelte az MNB a márciusi lakásbiztosítási kampányt, a hazai teljes lakásbiztosítási állomány 20 százaléka megmozdult. Jövőre azonban máris fontos változás jöhet: az NGM azt tervezi, hogy a fordulónap egységesen április 30. lesz a váltók számára.

Minden elváráson felüli aktivitást hozott az idén márciusi rendkívüli lakásbiztosítási kampány – írja közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB). Jöhet azonban egy fontos változás jövőre: a Nemzetgazdasági Minisztérium tervei szerint a fordulónap egységesen április 30. lenne minden ügyfél számára, aki váltani szeretne. Erről Kovács Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium miniszteri biztosa beszélt a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) konferenciáján Esztergomban.

Az MNB azt írja közleményében, hogy áprilisig a teljes lakásbiztosítási állomány 20 százaléka mozdult meg, ami 640 ezer szerződést jelent. Ebből 330 ezer szerződés esetében kezdeményezték az ügyfelek új lakásbiztosítás megkötését, 310 ezer esetben pedig eddigi szerződésük átdolgozását.

Erősítette a versenyt

A kampány hatására erősödött a piaci verseny, csökkent a piacvezető biztosítók koncentrációja. Miközben a négy piacvezető biztosító koncentrációja a díjbevételben 83 százalék, az idei első félévi új szerződéseknek csak 63 százalékát szerezték meg. Hosszabb távon a koncentráció további csökkenésére számít a jegybank.

A lakásbiztosítások átlagos díja jelentősen emelkedett, a kárkifizetések és a térítési összegek viszont még nagyobb arányban nőttek. Az idei II. negyedév végére hazai lakott egyedi ingatlanok teljeskörű (ingatlan és ingóság) lakásbiztosításainak éves átlagdíja 16 százalékkal (60,5 ezer forintra) ment feljebb, ehhez képest a kárkifizetések 23 százalékkal emelkedtek. A biztosítási összegek még ennél is jelentősebben, 24 százalékkal nőttek – írja közleményében az MNB.

A II. negyedévben az év első 3 hónapjához képest egy ugyanakkora (50 millió forint) biztosítási összegű ingatlant átlagosan alacsonyabb díjjal lehetett biztosítani, ami csökkenő alulbiztosítottságot jelezhet. Ezen belül még kedvezőbb, ennél is 12 ezer forinttal olcsóbb volt egy Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) éves díja.

Egyre tudatosabbak a fogyasztók

Az ügyfelek erősödő tudatosságát jelzi, hogy csökkenhetett az alulbiztosítottság, illetve növekedett az ingatlanok biztosítási fedezete. A lakásbiztosítások száma a felmondási lehetőség ellenére sem csökkent, és (bár végleges értékelés csak az év végi adatokból adható), már most látható, hogy a lefedettség nőtt. Ebben a kampányt erősítő online alkuszoknak is szerepe van, ezek ugyanis a kínálatot átláthatóbbá, egyszerűbben összehasonlíthatóvá teszik. Az online alkuszoknál tíz értékesített szerződésből három MFO volt.

A lakásbiztosítások száma nem csökkent a felmondási lehetőség kibővítésével, sőt növekedett. A lefedettségre gyakorolt hatásról az éves összesített adatok fényében lehet majd értékelést adni, de egy kisebb mértékű emelkedés már most is egyértelműen látszik.

Az MNB a kampány és a piaci termékek még jobb összehasonlíthatósága érdekében ez évtől negyedévente új Lakásbiztosítási indexet tesz közzé honlapján.