A cégek többsége rengeteg időt és pénzt áldoz termékeik vagy szolgáltatásaik reklámozására és népszerűsítésére.
Azokban az időkben, amikor csak olyan offline felületeken reklámoztunk, mint a TV vagy az újság, csak reménykedhettünk a jó eredményben. De most, a digitális marketinggel és hirdetési lehetőségek jelenlétével úgy mérheted hirdetésed sikerességét, ahogyan csak szeretnéd. Az ódivatú hirdetési módszerrel ellentétben, az a legjobban a digitális világban, hogy valós idejű követést alkalmazhatsz. Folyamatosan mérhetsz, fejleszthetsz és változtathatsz hirdetéseiden akár egy új média csatorna bevonásával. Változtatásaid eredménye szinte azonnal láthatóvá válik! Ez azt jelenti, hogy nem kell újból leforgatnod a reklámot, ha nem hoz eredményt, illetve nem kell újra csinálni és ismét kiadni egy új nyomtatott reklámanyagot, ha valamit meg akarsz rajta változtatni. A digitális hirdetés segítségével úgy módosíthatod az anyagot, ahogy szeretnéd, és a végeredmény azonnal mehet is ki online.
Habár a digitális hirdetés előnyei végtelenek, cégként vajon hogyan bizonyosodhatsz meg arról, hogy maximalizáltad a teljesítményt és fellendítetted a ROI-t? Mikor digitális reklámkampányt folytatsz, a legjobb eredmény elérése érdekében van néhány tipp, amelyet érdemes észben tartani.
Az alábbi cikkben összeszedtem néhány egyszerűnek tűnő ötletet, amelyek tapasztalataim alapján nagyon sokat lendítenek egy digitális reklám kampány eredményességén. Menj végig a listán és ellenőrizd le, hogy semmit sem hagytál figyelmen kívül!
Vedd meg most, Foglald le a jegyed, Kérj árajánlatot – bármilyen következő lépés megtételére szeretnéd sarkallni a felhasználókat (ami tipikusan a hirdetésed tárgya), jól láthatóan ki kell emelni a tartalomban.
Minden sikeres hirdető kampány egyértelmű és feltűnő cselekvésre történő felszólítást (CTA) tartalmaz. Ezen a „gombon” szerepel a felhasználó következő lépése, illetve ez viszi őket a hirdetésről az oldaladra és szerencsés esetben pedig tovább a konverzió irányába.
Mikor egy CTA kiválasztására kerül sor, olyan szókinccsel kell élned, amely releváns a márkádhoz, szolgáltatásodhoz vagy termékeidhez és teljesen egyértelműnek kell lennie a felhasználók számára. Bármilyen félreérthető szöveg megtévesztheti a felhasználót, és még ha rá is kattintanak a CTA-ra, egy olyan oldalra érve, amely nem felel meg az elvásásuknak, elkattintanak. Ezt szem előtt tartva, el kell kerülnöd olyan általános szövegeket, mint a „küldés” vagy „bővebben”.
Még mindig sok aktív Adwords hirdetésekre költő cégnél látom azt, hogy a CTA szövegeikre szinte semmilyen figyelmet nem fordítanak. Sablonos, más hasonló oldalakon használt elcsépelt kifejezéseket használnak, amely jelentősen rontja eredményeiket.
A másik fő probléma a CTA design-ja szokott lenni, amely színében sokszor beleolvad a környezetébe, nem elég feltűnő, nem elég gomb-szerű. De ez már egy másik cikk témája …
Nem meglepő, hogy az üzenetközlés az üzenet átadása kiemelten fontos az online reklám során. Bármilyen platformról is van szó, az üzenetközlés elengedhetetlen, mivel ez a potenciális vásárlóval való kommunikáció alapja. A digitális hirdetésben ha nincs túl sok helyed vagy időd arra, hogy megragadd a felhasználó figyelmét, nagyon fontos, hogy az üzenetközlés meggyőző, és ami a legfontosabb, tömör legyen.
Akár pár másodperc alatt elveszítheted a legtöbb felhasználó érdeklődését. Ez a nagyon rövid időtartam minden, amivel rendelkezel, hogy megragadd a figyelmüket. Hozz létre egy olyan üzenetet, amely érzelmeket ébreszt, vagy klikkelésre biztatja a felhasználókat, és tartsd magad egy mondathoz. Sok márka számára ez annyit jelent, hogy kiemelik az értékajánlatukat, megmutatják az alapvető értékeiket vagy éppen ösztönzik a felhasználókat.
A hazai cégek online aktvitását, stratégiáját megvizsgálva jól látszik, hogy ez a terület szinte teljesen ismeretlen. Sok cég még mindig ott tart, hogy üzenetében magára, saját cégére koncentrál és nem pedig a felhasználó problémájáról beszél. Egy rövid, egyedi üzenet létrehozása nem egyszerű feladat, mivel ismerni kell a céget, a brand-et, a kommunikációs formát, a terméket/szolgáltatást és ezen felül jó szövegírói képességekkel is rendelkezni kell.
A fotót készítette a PhotoMIX Ltd. a Pexels-ről
Bármilyen témához is kapcsolódik a hirdetésed, mindig olyan oldalra kell vezetned a felhasználókat, amely kapcsolódik hozzá. Ez az egyszerű lépés segít abban, hogy a felhasználókat az oldaladon tartsd, jobb felhasználói élményt nyújthass és végül javíthatsz a konverziós rátádon.
Ha egy atlétikai márkával rendelkezel, és női futócipőket reklámozol, akkor egy AdWords kampány keretein belül, ha egy női futócipőket értékesítő oldalra vezeted a felhasználókat, megkönnyíted a konverziós folyamatot. Minél relevánsabb az oldal, amelyre átirányítod a kattintásokat, annál nagyobb az esélye annak, hogy ezen végighalad a felhasználó és konvertálódik, vagyis ebben az esetben vásárolni fog. Elvégre a reklámod az, ami annyira megragadta a felhasználó figyelmét, hogy rákattintott, így valószínű, hogy több információhoz akar jutni ahhoz a témához kapcsolódóan – nem olyan általános információkhoz, amelyeket megtalálhat a főoldaladon.
A főoldalra való átirányítás egy kampánnyal összhangban megtervezett landing page-re való irányítás helyett költséges hiba lehet. Egy átlag felhasználó nem fog az oldaladon kutatni egy termékért, amelyet keres. Mint márka, olyan közel kell hozni a felhasználókat az egyedi szükségleteikhez, amennyire lehet és ez a megoldás a konverziókon is érződni fog.
A mobilról jövő felhasználók aránya drámai módon emelkedett az elmúlt években. Bár hazai viszonylatban elmaradunk az Amerikai statisztikák adataitól, de ügyfeleink Google Analytics látogatottsági adatait elemezve azt látom, hogy a mobilról jövő látogatók aránya iparágtól, célközönségtől függően valahol 20% – 60% között van. Ez csak azért fontos, mert ha landing page-ed nem reszponzív, tehát nem alkalmazkodik automatikusan minden eszközhöz és ezáltal rossz felhasználói élményt nyújt, akkor eredményeid nagy mértékben elmaradhatnak az elvárttól. Szánj megfelelő figyelmet arra, hogy leteszteled oldalad mobil teljesítményét pár eszközön, nehogy egy apró buta hiba miatt súlyos pénzeket veszíts a kampányod során.
A digitális hirdetéseid szempontjából nélkülözhetetlen elgondolkodni azon, hogy hol szolgálod ki a felhasználókat ezekkel a hirdetésekkel. Nagy valószínűséggel a reklám akkor fog megjelenni, mikor a felhasználó más tartalmakat fogyaszt online, így a reklám vizuális megjelenése fontos.
A reklám mondanivalójának magas minőségű képekkel való kiemelése minden sikeres digitális reklám kampány egyik legfontosabb eleme. Ha nem használsz olyan képeket a reklámodhoz, amelyek figyelem felkeltőek vagy vizuálisan megnyerőek, nem fogják megragadni a felhasználó figyelmét.
A B2B piactérben szereplő cégek, vagy iparágak számára, ahol nehéz vizuálisan attraktív képeket alkalmazni, így is vannak lehetőségek. Legyen olyan grafika, amely merész, letisztult és meggyőző. Sok esetben a grafikának beszédesnek kell lennie abból a szempontból, hogy a márkád mit akar kifejezni, és tömören ki kell fejeznie, mit is tartogat a márkád a felhasználó számára. Ez különösen fontos az új vagy potenciális vásárlók szempontjából, akik nem ismerik annyira márkádat. Ha a reklámgrafika nem emelkedik ki, elképzelhető, hogy nem is fogják felismerni a márkádat vagy a termékedet, ha később látják őket más platformon.
Ha reklámmal korábban már foglalkoztál, akkor sokszor hallhattad azt az alap tézist, hogy bármilyen marketing csatorna esetében fontos letesztelni az erőfeszítéseid hatékonyságát. Ez alól az sem kivétel, ha digitális reklámkampányt folytatsz. A kampányod hatásosságának mérése nélkül hogyan tudnád megállapítani, melyek azok a részek, amelyekre koncentrálni kell vagy éppen amelyek még fejlesztésre szorulnak?
Néha az olyan magától értetődőnek tűnő tényezők, mint az időpont, a nyelvhasználat, a közönségfelosztás, vagy éppen a képválasztás játszhatnak fontos szerepet a kampányod sikerességét tekintve. Ebből az okból tehát elengedhetetlen, hogy figyelj ezekre a tényezőkre, és mérd fel, melyik kampány milyen különböző elemekből áll. Ha egy kampányt már sikerre vittél, vagy akár egy másik kampány kevésbé sikeresnek bizonyult, ne félj változtatni rajta. Az A/B teszt digitális reklámokkal, ahol reklámokat tesztelhetsz mindenféle tartalommal, rendkívül értékes lehet annak eldöntésében, hogy milyen üzenet vagy tartalom passzol leginkább a közönségedhez – és gyakran vannak olyan problémák, amelyeket nem lehet előre látni.
Ezenfelül a reklámok kiadás előtt történő tesztelése is elengedhetetlen. Több alkalommal láttam fantasztikus reklámokkal rendelkező cégek hirdetéseit rossz weboldalra, 404 oldalakra vezetni, vagy éppen olyan üzenettel rendelkezve, amely valamilyen hiba folytán lett nekem címezve. Hagyj elég időt, hogy megbizonyosodhass arról, hogy a reklámok tényleg úgy jelennek meg, ahogy kell, illetve hogy a helyes oldalakra viszik a felhasználókat. Mikor ehhez hasonló kisebb hibák megjelennek, nem csak a kampányra költött források vesznek kárba, hanem rossz benyomást is keltettél a felhasználói élményt illetően. Ez a kis plusz tesztelésre szánt idő sok pénzt takaríthat meg a céged számára ebben a hosszú folyamatban.
Manapság a digitális hirdetés rengeteg lehetőséget rejt magában. A legtöbb márka számára ez az egyik leghatásosabb mód a céged, terméked vagy szolgáltatásod célközönség felé való eljuttatására. Mindazonáltal ha nem követed a helyes irányelveket ahhoz, hogy a digitális hirdetésed olyan hatásos legyen, amennyire lehetséges, akkor annak az esélye, hogy nem lesznek jó eredményed, igen magas. Tartsd észben a fenti tippeket a kampányod elkészítéséhez és a konverziós rátád optimalizálásához.